Lifestyle – Review gezelschapsspel Nisyros (met kortingscode!)

Nisyros review Diyaata.com4

Vorige keer vertelde ik al over coöperatief gezelschapsspel de Geheime Gang, waarbij er geen individuele verliezers of winnaars zijn. Alles draait om samenwerken en samen een doel bereiken. Dit is ook het geval bij gezelschapsspel Nisyros, maar dan wel een niveau moeilijker!

Nisyros

Nisyros is een gezelschapsspel vanaf 12 jaar, en dat merk je! Wij vergisten ons in eerste instantie in de tijd die benodigd is voor dit spel en dan zeker de eerste keer. Het vergt nogal wat voorbereiding voordat je aan dit spel kunt starten. Er moet het één ander aan karton uitgedrukt en gelijmd worden en ook moeten alle dobbelstenen (en dat zijn er 7!) nog voorzien worden van stickers.

Het is handig om vooraf de spelregels al eens door te nemen, alvorens je met z’n allen gezellig plaatsneemt aan de eettafel. Er zijn namelijk behoorlijk wat spelregels en er moet een flinke uitleg aan vooraf gaan. Dat betekent echter ook dat het een heel mooi uitgedacht spel is, waarbij strategisch inzicht nodig is. Nisyros is een spel wat je het liefste meerdere keren speelt en waarschijnlijk ook steeds leuker wordt!

Op het eiland Nisyros staat een vulkaan die op het punt staat om actief te worden. Wanneer de vulkaan uitbarst wordt het eiland steeds verder bedolven onder de lava. Aan de spelers is het om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk inwoners gered worden. Om (reddings)boten te kunnen bouwen is er echter eerst hout nodig, met dammen gemaakt van steen kun je stukken land beschermen en er is ook nog graan nodig om de inwoners te voeden. Lukt het om genoeg grondstoffen te verzamelen en iedereen op tijd te redden?

Het spel biedt verschillende opties om het nóg moeilijker te maken, waardoor de uitdaging erin blijft. Wij houden het voorlopig nog even bij het makkelijkste niveau (wat ook best moeilijk is), om er beter in te komen. Het samenspelen is ook bij Nisyros even wennen, je hebt namelijk wel een eigen taak en verantwoordelijkheid maar uiteindelijk doe je het samen. Met elkaar overleggen en strategisch inzetten is dus belangrijk.

Wat vinden wij ervan?

We moesten er echt even inkomen, maar toen dat eenmaal het geval was: wat een tof spel! Er zijn ontzettend veel acties per speelbeurt waardoor je het boekje in het begin hard nodig hebt maar al spelend steeds beter gaat beseffen wat voor invloed je keuzes hebben op het verloop van het spel. Samen kwamen we een heel eind; er werden boten en dammen gedeeld om elkaars stukje land te redden. Waar waren deze het hardste nodig?

Omdat je samen speelt, kun je dit spel in teamverband ook spelen wanneer er een speler jonger dan 12 jaar is. Bij ons ging dit prima, zolang er maar overlegd werd. Na het eerste spel hadden we direct een idee wat we de volgende keer anders zouden doen. Het spel houdt je dus absoluut bezig!

Kortingscode

Net als voor het spel de Geheime Gang, geldt ook hier mijn kortingscode. Via de website www.earthgames.nl krijg je nu 10% korting op alle coöperatieve spellen met de kortingscode: diyaata

*Deze review bevat een ontvangen product, dit is geen betaalde samenwerking.